Mopoendurance

pliukasta2

Mopojen kestävyyskilpailu joka perinteisesti kestää 6h
Kisa käydään enemmän tai vähemmän viritetyillä mopoilla ja kilpaillaan niin kuskien kuin mopojen kestävyydestä ihan tosissaan tai pilke silmäkulmassa, Sportit ja vanhemmat classikit omissa luokissaan, uutena luokkana Stock joka on vähemmän viritetty luokka eli karrikoituna perusmopo josta on vain riisuttu turhat ja kielletyt kilkkeet pois ( valot, vilkut, rek-kilven telineet, sivujalka ym ).

Kisajoukkueeseen kuuluu 2-4 kuljettajaa / pyörä, lisäksi myös mekaanikko on mahdollista nimetä kuljettajien lisäksi joukkueeseen.

Kisa ajetaan paikasta riippuen joko hiekka-, sekaradalla tai pelkkänä asfalttikisana.

Pyörästä ja kisatapahtumasta yleensä:

Mopon runko, sylinteri ja koneen lohkot on oltava lähtöisin Suomesta liikennekäyttöön tarkoitetusta moposta, Muuten mopoa saa vapaasti virittää. Poikkeuksena Stokc-luokka jossa suurin sallittu kaasuttimen koko on 19mm ja moottorin magneeton vauhtipyörän sekä staattorin tulee olla alkuperäinen tai vastaava. Suurin sallittu kuutiotilavuus on 55 kuutiosenttimetriä. (Jos yli 55 kuutiota, seuraa välitön diskaus).

Tarkemmat luokkakohtaiset rajoitukset löytyvät Mopoendurancen luokkasäännöistä.

Yksi vaihtomoottorit on sallittu.

Mopossa on oltava toimivat jarrut.

Mopo on varustettava numerokilvillä, jotka sijaitsevat ajovalon paikalla ja molemmilla sivuilla. Kilpeen, jonka halkaisija on vähintään 200 mm  merkitään Team:n kisanumero joka varataan kaudelle mopoendurance.com sivustosta ja näin joukkueella on sama numero koko kilpailukauden ajan.  Kilven ja numeroinnin väri riippuu luokasta johon pyörä osallistuu. Numero on sijoitettava siten, ettei kuljettaja ajaessaan peitä sen näkyvyyttä kierroslaskijoilta. Järjestäjä voi halutessaan suorittaa katsastuksen myös kilpailun aikana jos aihetta siihen ilmaantuu.

Kesken kilpailun epäkuntoon mennyt laite on vietävä kuljettajan,  ja vain kuljettajan toimesta ratavarikolle, vaarantamatta itseään tai kanssakilpailijoita. Huoltokorjaukset ja tankkaukset on suoritettava ainoastaan ratavarikolla.

Ratavarikolla saa olla ainoastaan kilpailuun osallistuvat jäsenet.

Ajovarustuksen tulee olla turvallinen, tarkemmat ohjeet varustuksesta selviää Mopoendurancen luokkasäännöistä.

Sääntöjen vastainen mopo hylätään kilpailusta. Kilpailun aikaisista sääntöjen rikkomista seuraa sakko. Kilpailijoilla on oltava kilpailulisenssi. (Kilpailupaikalta saatavana kertalisenssejä)

VASTUU VAHINGOISTA ON AINOASTAAN OSALLISTUJILLA ITSELLÄÄN!

jere

AJOVARUSTUS (Ehdoton)

Joukkueella on oltava ainakin kaksi (2) täydellistä ajovarustuspakettia:

 

1. Nahkapuku SML/RR mukaisesti, tai erityisesti MINIMOTO käyttöön suunniteltu ja valmistettu nahasta tai muusta kestävästä materiaalista valmistettu ajopuku. Ajopuvun ei kuitenkaan tarvitse olla yksiosainen, mutta ala- yläosan tulee olla yhdistettynä toisiinsa esim. vetoketjulla.

SEKÄ

4. Hyväksytty kypärä (avokypärän kanssa ajolasit)
5. Nahkasaappaat / motocross-saappaat
6. Käsineet tulee olla SML/RR mukaiset.
7. Selkätuki. Munuaisvyö tai pahvista tehty ei kelpaa, riittävän paksusta / jäykästä muovista tehty sen sijaan käy.

VARUSTEET TARKISTETAAN AINA ENNEN RADALLE PÄÄSYÄ!

varikolla

Rikos ja Rangaistus

1. Osallistuminen kilpailuun huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena: DISKAUS
2. Sääntöjen vastainen mopo: DISKAUS / AIKASAKKO 10 min.
3. Ratatuomarin lippujen huomioimatta jättäminen: AIKASAKKO 10 min.
4. Puutteellinen ajovarustus: AIKASAKKO 10 min.
5. Oikaisu ajo merkityn radan ulkopuolella: AIKASAKKO 5 min.
6. Epäasiallinen käytös radalla tai varikolla: AIKASAKKO 5 min.
7. Liian suuri nopeus varikolla: AIKASAKKO 5 min.
8. Tupakointi varikkoahteella: AIKASAKKO 5 min.                                          9. Varamoottorin käyttö:  viiden sijoituksen rangaistus kilpailun lopputuloksissa

JOUKKUEEN AIKASAKKOMÄÄRÄN YLITTÄESSÄ 30 MINUUTTIA SEURAA KILPAILUSTA SULKEMINEN!

SML:n Mopoendurance säännöt tässä linkissä.